Jak jeść aby nie zaszkodzić stawom?

Prowadzone w ciągu ostatnich lat badania naukowe potwierdzają, że to, co jemy, może mieć ogromny wpływ na stan naszych stawów. Niektóre pokarmy nasilają lub wręcz wywołują dolegliwości reumatyczne, inne im zapobiegają.

Jeszcze 10-15 lat temu uznano by to za przesąd. Dziś w najsłynniejszych klinikach zajmujących się leczeniem schorzeń reumatycznych obok terapii farmakologicznej stosuje się też specjalną dietę. I czasem okazuje się, że wykluczenie pewnych pokarmów powoduje całkowite ustąpienie dolegliwości. Tak jest np. w przypadkach, w których reumatyzm ma tło alergiczne. Okazuje się bowiem,
że niektóre składniki pokarmowe – podobnie jak wywołują katar sienny, ataki astmy czy wysypkę na skórze – mogą też wyzwalać objawy choroby reumatycznej. Mechanizmy tego procesu nie są jeszcze dobrze znane, ale wiadomo, że dotyczy on coraz większej grupy chorych.
Są też produkty, które szkodzą stawom, ponieważ zawierają związki pobudzające organizm do wytwarzania eikosanoidów – hormonów sprzyjających powstawaniu stanów zapalnych.

Co może szkodzić stawom
Niektóre produkty są szczególnie groźne dla osób ze schorzeniami stawów. Oto one w kolejności od wywołujących najwięcej zaostrzeń. Lista powstała na podstawie wieloletnich badań lekarzy brytyjskich.

* kukurydza – 56 proc. zaostrzeń
* pszenica – 54 proc. zaostrzeń
* wieprzowina – 39 proc. zaostrzeń
* pomarańcze – 39 proc. zaostrzeń
* mleko – 37 proc. zaostrzeń
* owies – 37 proc. zaostrzeń
* ryż – 34 proc. zaostrzeń
* jajka – 32 proc. zaostrzeń
* wołowina – 32 proc. zaostrzeń
* kawa – 32 proc. zaostrzeń
* żółte sery – 24 proc. zaostrzeń
* pomidory – 24 proc. zaostrzeń
* cukier – 20 proc. zaostrzeń

Authors
Top